درباره ما  /  همایش و جشنواره ها  /  معرفی جشنواره و همایش چهارم

چهارمین همایش و جشنواره بین المللی دو سالانه ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی


چهارمین همایش و جشنواره ملی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی 11 دی ماه 1396 در سالن کنفرانس ستاد سازمان با حضور مدیران و مسئولان فرهنگی برگزار شد. مجید کمالی؛ دبیر همایش و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت های چهارمین دوره این جشنواره گفت: این همایش چهارمین دوره خود را از سر می گذراند. در سه دوره پیشین تلاش زیادی شد که نتیجه آن تولید ادبیات نظری در حوزه تولید محصولات فرهنگی بود. تعیین شاخص های استاندارد برای طراحی محصولات فرهنگی زمینه مناسبی را برای این فعالیت ها فراهم می کند. مجموعه فعالیت های دبیرخانه این همایش زیر نظر شورای سیاست گذاری اداره می شود که متشكل از مسؤولان و کارشناسان نخبه و خبره فرهنگی است که به کمک هم سیاست گذاری ها را انجام می دهند. ریاست شورا به عهده حجت الاسلام غلامی است که با حضور فعال ریاست سازمان برگزار شد و 13نشست را پشت سر گذاشت.

در این راستا 22 نشست کمیته علمی برگزارشد که دبیری آن را دکتر مهدی ناظمی اردکانی برعهده داشتند که با برنامه ریزی بسیار منسجم اهداف و برنامه های علمی این همایش را از پیش تنظیم کردند و با گام های مشخص پیش رفت. پیرو فراخوانی که صورت گرفت 93 مقاله علمی دریافت کردیم که 42 مقاله از دستگاه های مختلف فرهنگی بود و 21 مقاله حائز رتبه شدند. یكی از ویژگی های این همایش این بود که با نگاه کاربردی در 5 حوزه فعالیت هایش را متمرکز کرده و پژوهش های فاخر و علمی انجام داد که شامل کتاب کودک، بازی های رایانه ای ، سینما، معماری ایرانی و مد و پوشش می شود که تلاش شد با انجام مطالعات شاخص پژوهی با کمک پژوهشگران مؤسسات و برخی سازمان ها و نهادها این پژوهش ها با کیفیت مطلوب انجام شود که در پایان همایش رونمایی و در قالب کتاب منتشر می شود. فراتحلیل همایش های پیشین از دیگر اقدامات این دوره از همایش بود محصول شاخص دیگر این دوره از جشنواره، کتابی است که بحث ارتقای کیفیت از منظر مقام معظم رهبری(مدظله)  را معرفی می کند. رونمایی از پوستر چهارمین همایش و جشنواره ملی دوسالانه ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی پایان بخش این نشست بود.

رؤسای چهارمین همایش ملی و سومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی

 

رئیس شورای سیاست گذاری: حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی

رئیس همایش:  محمود صلاحی

دبیر همایش:  سید مجید کمالی

رئیس کمیته علمی:  مهدی ناظمی اردکانی

رییس دبیرخانه تخصصی ارتقاء کیفیت: مریم بیرامی

رئیس کمیته ارتباطات و تبلیغات: مهدی محمدی

رئیس کمیته اجرا و نمایشگاه: علی اصغر خسروی

اعضای کمیته علمی: حسن خجسته، مجید ملکیتبار، حجت الاسلام پیروزمند، محمد رضا سلطانی، مجید کمالی، مریم بیرامی

اعضای شورای سیاست گذاری

 

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی: حوزوی، دبیر شورای فرهنگی نهاد رهبری، رییس شورای سیاست گذاری

محمود صلاحی: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس دبیرخانه کیفیت

سید مجید کمالی: دکترای فلسفه، رییس مرکز مطالعات فرهنگی، قائم مقام رییس دبیرخانه

حسن خجسته: دکترای علوم ارتباطات، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، عضو شورای سیاست گذاری

مهدی ناظمی اردکان: دکترای مدیریت دولتی، دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی، عضو شورای سیاست گذاری

محسن میرزایی: دکترای مدیریت دولتی، دبیر هیأت دولت، عضو شورای سیاست گذاری

مجید ملکی تبار: دکترای مدیریت استراتژیک، قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما، عضو شورای سیاست گذاری

محمد اسحاقی: دکترای مدیریت دولتی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو شورای سیلست گذاری

زهرا سجادی: دکترای مدیریت رفتار سازمانی، رییس مجمع زنان انقلاب اسلامی، عضو شورای سیاست گذاری

مریم بیرامی: دانشجوی دکترای مدیریت (سیاستگذاری عمومی)، دبیر جلسات شورای سیاست گذاری

اعضای کمیته علمی سومین همایش ملی ارتقای کیفیت

سید مجید کمالی: دکترای فلسفه، رییس مرکز مطالعات فرهنگی، قتئم مقام رییس دبیر خانه

حسن خجسته: دکترای علوم ارتباطات، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما،عضو کمیته علمی

مهدی ناظمی اردکان: دکترای مدیریت دولتی، دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی، عضو کمیته علمی

مجید ملکی تبار: دکترای مدیریت استراتژیک، قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما، عضو کمیته علمی

ابوالفضل مقدسی: دکترای ادبیات فارسی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، عضو کمیته علمی

حسین سلطانی: دکترای مدیریت دولتی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین، عضو کمیته علمی

حسن بلخاری: دکترای فلسفه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، عضو کمیته علمی

سید باقر میرعبدالهی: دکترای فلسفه، عضو هیتأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو کمیته علمی

مریم بیرامی: کارشناس ارشد مدیریت شورای تحول سازمانی، مسئول دبیرخانه و همکاری های علمی پژوهشی، دبیرخانه جلسات کمیته علمی

محورهای علمی جشنواره:

تبیین مبانی، اصول، ارزش ها و مفاهیم کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی

شناسایی آسیب ها، مشكلات و چالش های فراروی ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی

شناسایی متغیرها و عوامل موثر برارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی

تعیین فرآیندها، روش ها و استانداردهای ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اسلامی  ایرانی

تبیین نقش ها و وظایف دستگاه ها، نخبگان و ذینفعان در ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی ایرانی

معرفی مدل های بومی سنجش و  ارزیابی فعالیت ها و محصولات فرهنگی مبتنی بر فرهنگ و ارزش های اسلامی ایرانی

  هم اندیشی و تعامل نزدیک نخبگان، محققان، صاحب نظران عرصه فرهنگ با مسئولان دستگاه های فرهنگی در جهت نقد فعالیت ها و ترسیم افق های مطلوب پیش رو

معرفی تعدادی از فعالان، محققان و  نمایندگان دستگاه ها که در عرصه ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی آثاری را ارائه کرده اند یا عملكرد مثبتی را به یادگار گذاشته اند.

معرفی بخشی از ظرفیت های دستگاه های فرهنگی به صاحب نظران و اندیشمندان عرصه فرهنگ و و تبیین نوع انتظارات و مطالبات دبیرخانه و مسئولان همایش از آنها در جهت کمک به ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی

در چهارمین همایش ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی، اعضای شورای سیاست گذاری، اعضای دبیرخانه، اعضای کمیته علمی، نخبگان، صاحب نظران و مسئولان دستگاه های فرهنگی به اجماع، ضمن تاکید بر استمرار هدفمند فعالیت های دستگاه های ذی ربط در راستای ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی، نكات زیر را مورد تأکید قرار دادند:

· اهتمام به تحقق انتظارات و مطالبات مقام معظم (مدظله العالی) در خصوص ارتقاء کیفیت آسار و محصولات فرهنگی، در دستور کار دستگاه های ذی ربط از جمله دبیرخانه ی دائمی آن، قرار گرفته و پیگیری این مهم در بالاترین سطح دنبال شود.

·  حرکت به سمت ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی، مسلتزم نقشه راه جامع و سیاست گذاری و برنامه ریزی های دقیق و همشمندانه است. در این رابطه لازم است دستگاه های مسئول به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدامات لازم معمول دارند.

· آموزه های دینی، نیل به اجتمتع متعالی را به عنوان یک آرمان دست یافتنی در سایه محور قرار دادن فعالیت های اثر بخش ارزشی و تولید محصولات با محتوا و فاخر فرهنگی قلمداد می کند. بر این اساس پرداختن به تولید محصولات فرهنگی با کیفیت، باید مورد توجه جدی دستگاه های ذیربط، قرار گیرد.

· مجموعه برنامه ریزی ها و اقدامات هم افزای دستگاه های فرهنگی، زمینه ساز و پیش نیاز انجام فعالیت های فرهنگی موثر، تولید محصولات فرهنگی مفید و خلق آثار فرهنگی فاخر است؛ بنابراین  ضروری است تا دستگاه های فرهنگی به عنوان ذینفعان کلیدی در یک حرکت هماهنگ و هدفمند در این راستا گام های موثری را بردارند.

· با تاکید بر بیانیه همایش سوم، تهیه و تدوین نقشه راه طرح جامع ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی و ابلاغ آن به تمامی دستگاه های فرهنگی، از جمله پیش نیازها و اولویت های اصلی است که ضرورت دارد دبیرخانه دائمی در خصوص تدوین این سند راهنما و راهبردی و تصویب آن در مراجع ذی ربط اقدام لازم را به عمل آورد.

·  متعاقب تدوین و تصویب طرح جامع ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی، ضرورت دارد تا دستگاه های فرهنگی، در یک اقدام جهادی و مبتنی بر تكلیف، نسبت به تهیه اسناد تحولی و جهت ساز برای دستگاه متبوع خود، زمینه های ارتقاء کیفیت محصولات خود را فراهم نمایند.

·اساسنامه و آیین نامه اجرایی دبیرخانه دائمی ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی، به عنوان مرجع رسمی صاحب صلاحیت در عرصه پیگیری ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی به تصویب مراجع و قانونی رسیده و لازم الاجرا تلقی شود.

·  با توجه به سهم تاثیر انكارناپذیر تولید محصولات فرهنگی در تربیت، رشد و بالندگی آحاد افراد جامعه و ساخت شخصیتی و اصلاح الگوهای رفتاری آنها، تاکید می شود این رویكرد کماکان در سطح ملی به عنوان یك ضرورت انكارناپذیر، مورد توجه قرار گیرد.

· از تاکیدات همایش سوم، پیش بینی الزامات لازم به منظور طراحی و انتشار نشریه تخصصی ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و  فعالیت های فرهنگی توسط دبیرخانه می باشد که لازم است در جهت تحقق آن، اقدامات جدی معمول گردد.

·تداوم مطالعات عمیق علمی و پژوهش های کاربردی در زمینه چگونگی ارتقاء کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های  فرهنگی از جمله اقدامات پایه، اساسی و مهمی است که دبیرخانه دائمی و نیز دستگاه های فرهنگی، لازم است این امر را وجهه همت خود قرار دهند.

· استفاده حداکثری از تجربیات و یافته های پژوهشی مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین دستاوردهای ارزشمند  حوزه های علمیه و سایر دستگاه ها و سازمان های فرهنگی، در جهت ارتقاء کیفیت محصولات، مورد تاکید می باشد.

·حضور و مشارکت  بیشتر دستگاه های فرهنگی در همایش چهارم در تمامی مراحل آن، از شرکت در جلسات گرفته تا ارائه مقالات مطالبه شده از آنان و نیز برگزاری سلسله نشست های تخصصی پیرامون موضوع همایش که در راستای ماموریت و وظایف ذاتی آنها می باشد، مورد انتظار بود. این روند برای همایش های بعدی باید اصلاح و جبران شود.

· در پایان، شرکت کنندگان، هدایت های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی «مدظله العالی» را بزرگترین سرمایه خود در این عرصه  قلمداد کرده  و بر استمرار این حرکت در جهت اعتلای فرهنگی ایران عزیز تأکید نموده و درخواست برگزاری جلسه ملاقات با معظم له را دارند.

شش مقاله برتردر چهارمین جشنواره ارتقای کیفیت محصولات


بخش محصولات منتخب دستگاه های فرهنگی:

·   فعالان جریان ساز فرهنگی


·محصولات فاخر منتخب دستگاهی


· محصولات فاخر منتخب دستگاهی


· محصولات فاخر مردمی